Verbazingwekkend India - Reisverslag uit Pondicherry, India van Kim Martens - WaarBenJij.nu Verbazingwekkend India - Reisverslag uit Pondicherry, India van Kim Martens - WaarBenJij.nu

Verbazingwekkend India

Blijf op de hoogte en volg Kim

16 Oktober 2012 | India, Pondicherry

India is gewoon, maar toch zo bijzonder. Sommige dingen lijken te wennen, over andere dingen blijf ik me verbazen. Zittend in de auto kijk ik nog steeds mijn ogen uit en verveelt 't nooit om rond te kijken. Er is overal zo veel te zien!
.. Verbazingwekkend India

We zijn een aantal dagen weggeweest met alle vrijwilligers hier in de omgeving. We zijn naar de zee geweest en hebben samen liedjes gezongen. Zingend in de bus: ' Ik heb een tante uit marokko en die komt', voelde ik me net alsof ik op schoolreisje was. Bijzonder om andere ervaringen te horen. Er zijn natuurlijk verschillen, maar ook veel overeenkomsten. Voor bijna iedereen gold dat je toch vooral hier bent voor de kleine dingen. Die ene glimlach op het gezicht van die jongen na een leuk gesprekje. Ook hebben we een tempel en een aantal verschillende projecten bezocht.
.. Verbazingwekkend India

Op dit uitstapje werd vaak een speciale maaltijd (kip) voor ons gemaakt, omdat de mensen erg dankbaar zijn dat wij er zijn. Het concept vegetarier kennen ze hier nog niet zo goed. De mensen wilden dan toch graag dat 't gegeten werd door te zeggen dat 't vegetarische kip was of dat de kip vegetarisch te eten had gekregen.
.. Verbazingwekkend India

Wat hebben we in Nederland toch een geweldige stroomvoorziening. We sliepen op een project waar om 't uur de stroom uitviel, wat betekent een uur slapen (want dan deed de ventilator het), en een uur wakker worden in een snikhete kamer.
.. Verbazingwekkend India

's Nachts werden we aangehouden door de politie. Ja dat valt wel op een heel busje vol blanke mensen. Ik werd wel een beetje zenuwachtig, want mijn paspoort had ik niet bij me. Toen gezegd werd dat we van Don Bosco waren en bleek dat Father Rasa het hoofd van de politie kende, mochten we zo doorrijden.
.. Verbazingwekkend India

Heel bijzonder om te zien hoe gastvrij de mensen hier zijn. Tijdens ons uitstapje gingen we naar verschillende projecten waar we even naar de wc konden en ons even konden opfrissen. De mensen wilden ons dan meteen allerlei eten en drinken aanbieden. Ook de jongens op het project vragen op de gekste tijden of we al wel gegeten hebben. Met de middagsnack komen ze dan ook vaak iets aan ons geven. Eigenlijk wil ik dat dan niet aannemen, want het is hun eten. Toch willen ze heel graag delen, waardoor ik uit beleefdheid soms een beetje neem. Wanneer sommige kinderen van hun familie iets extras hebben gekregen, willen ze zelfs dat delen. Heel bijzonder.
.. Verbazingwekkend India

Wanneer ik zo schrijf, merk ik dat vooral de leuke dingen verteld worden. Er zijn heus ook wel eens momenten dat het gewoon even minder leuk is. Moeilijk is nog steeds de taal. Wanneer er op weg naar school kinderen ruzie krijgen, kun je niet helpen, omdat je niet begrijpt wat er gezegd wordt. Als ik met games mee wil doen is dat soms ook lastig omdat niet duidelijk is in welk team ik nu moet of wat de speciale regels nu zijn. Wanneer we iets willen regelen moeten we dat eerst overleggen met de mensen die wel goed Engels spreken. Dat maakt dat ik me soms erg afhankelijk voel, wat niet altijd prettig is.
.. Verbazingwekkend India

De jongens onderling kunnen soms heel hard voor elkaar zijn. Wanneer ze ruzie hebben, slaan ze elkaar soms heel hard. Wanneer iemand een gekke opmerking maakt (tenminste dat denk ik, want ik versta het niet), kan iemand soms ook heel erg uitgelachen worden. De andere kant is ook dat ze ook heel lief voor elkaar kunnen zijn. Als een kind huilt omdat hij gevallen is of ruzie met iemand heeft, zijn er bijna altijd wel een paar jongens die er bij gaan zitten en weer iemand proberen op te vrolijken.
.. Verbazingwekkend India

Tijd lijkt soms snel en langzaam tegelijk te gaan in India. Er zijn zo veel indrukken, maar ook zo veel dingen die gewoon zo anders zijn dan in Nederland. Sommige gewoontes zijn heel mooi en bijzonder, daar kan je nog wat van leren. Terwijl andere gewoontes moeilijk te snappen zijn en niet helemaal passen binnen onze manier van 'logisch denken'.

Je blijft je verbazen in India, verbazingwekkend India.

Liefs,
Kim

Ps. Ik lees nog steeds met heel veel plezier de reacties!:)


  • 16 Oktober 2012 - 14:09

    Anja Philipse:

    Heey Kim,

    Heel leuk om de verslagen steeds te lezen. En verbazingwekkend wat jullie allemaal zien en ervaren in India waar je zo te lezen van de ene verbazing in de andere valt. Wat je zegt over gebruiken waar we nog wel wat van kunnen leren, denk ik dat dat in elke cultuur wel geldt. Misschien een idee om dit in meerdere culturen te gaan ervaren!? Ook dit keer heb je weer geweldig mooie foto's toegevoegd. En die van de olifant is natuurlijk verbazingwekkend. Zie het maar als dat die olifant je een heel grote schouderklop geeft voor dat wat jullie voor de jongens doen. Gewoon door er voor ze te zijn.

    Ik hoop dat jullie nog veel mooie en natuurlijk verbazingwekkende indrukken zullen krijgen.
    Veel groetjes,
    Anja

  • 16 Oktober 2012 - 16:27

    Anne:

    Heee Kim!

    Weer een supertof verslag!
    Het klinkt idd als een cultuurschok, maar tot nu toe lees ik dat je t wel goed weet te houden! Ik zou het zelf zo niet kunnen hoor....
    En de foto's zijn eeeecht heel mooi! (Fantjes! Allemaal fantjes! Ik hou van fantjes)

    Ik ga vanavond een superuitgebreide mail naar je sturen! (ik heb zowaar tijd! le gasp)

    Het klinkt allemaal geweldig Kimmerd :)

    Liefsss

  • 16 Oktober 2012 - 19:06

    Tonnie:

    Hoi Kim,

    Erg leuk om je verslagjes te lezen. Wat maak je toch geweldig veel mee en doe je veel indrukken op. Onvoorstelbaar dat het daar zo warm is. Hier is het onder de 10 graden en hebben we de winterjas al aan. Denk daar maar aan als het zo warm is bij jullie.

    groetjes en nog veel succes daar.

    Tonnie

  • 16 Oktober 2012 - 23:08

    Nienke:

    Ha Kim,
    Wat een mooi verslag weer en kei leuk die foto's. Hoe je met die kinderen aan het spelen bent en dat jullie ook even wat tijd voor jezelf hebt gehad met het uitje, echt supergaaf.
    Die mindere momentjes horen erbij, maar ik hoop (en weet) dat al die leuke dingen dat ruimschoots compenseren.
    Ga zo door met het goede werk en blijf genieten.
    Kijk uit naar je volgende verslag!
    Liefs Nienke

  • 18 Oktober 2012 - 00:40

    Ans Derks:

    Hoi Kim wat leuk om al die dingen te lezen wat je daar allemaal doet en ervaart in India, weet je wat ik verbazingwekkend vond in Nederland, die leuke kaart die je mijn moeder gestuurd hebt, heel erg leuk van je om daar aan te denken, Ik zal haar zo goed als ik kan vertellen wat je geschreven hebt , als ik het allemaal kan onthouden,want je maakt veel mee daar in India nog veel succes verder en tot horus.
    Gr Ans Derks

  • 23 Oktober 2012 - 13:25

    Martien En Caroline:

    Hallo sister Kim,
    Kei leuk om even weg te zijn en andere vrijwilligers te ontmoeten. Kun je je ervaringen delen met mensen die hetzelfde meemaken! Al ken je Ankie goed het is toch ook weer verfrissend om soms met iemand anders te spreken. Ondanks de "wereldreis" is jullie wereld toch wel weer beperkt, in zekere zin als je in het home bent. (Kun je nagaan hoe het voor de kinderen is) Nog 1 week dan ben je alweer op de helft van je verblijf in India. Al is het leeftempo minder snel daar, de tijd gaat wel gewoon door. Het zinnetje: ik heb het zo druk",' krijgt wel een heel andere betekenis voor jullie.
    Succes met je bezigheden,
    groetjes Martien en Caroline

  • 24 Oktober 2012 - 13:59

    Lodewijk:

    Hoi Kim,

    Geweldig om het allemaal weer een beetje mee te maken door je verhalen, zooooo herkenbaar, een totaal andere wereld die je alleen maar begrijpt, voelt, ruikt en ervaren kan als je er bent geweest. Dank je wel voor je verhalen en geniet en verbaas je nog maar van elk moment. Groetjes van de Molenhei buurtjes.

  • 30 Oktober 2012 - 09:04

    Carlien:

    Hoi Kim,
    Wat leuk weer om weer je verhalen te kunnen lezen. Als ik die foto's zie dan verbaast het me dat er zo weinig lijkt veranderd te zijn. Toen ons pap daar zat, waar we ook nog foto's van hebben lijken soms heel veel op die van jou. En dat na zoveel jaren. Heb pas Johan als ober gehad in het wapen. Wilde foto door sturen maar helaas lukte het nog eens niet om er een te knippen met mijn mobiel. Te slechte camera en te donker binnen. Hier gaat alles zijn gangetje. We zijn begonnen met de verbouwing. Maar het grootste nieuws is dat ik mijn stem weer een heel eind terug heb. Daar ben ik erg gelukkig om. Vanavond hebben we info avond samen met Rik in Den Bosch. En morgen bij Jasper in Sittard. Geniet er nog van. En ik kijk alweer uit naar je nieuwe verhalen. Groetjes van ons allemaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Pondicherry

Ons avontuur naar India

Recente Reisverslagen:

27 November 2012

Een land vol tegenstellingen

27 November 2012

Sponsorgeld

06 November 2012

Zien, ruiken, horen, proeven, voelen: ervaren!

16 Oktober 2012

Verbazingwekkend India

02 Oktober 2012

Kinderen van India
Kim

Actief sinds 02 Juli 2012
Verslag gelezen: 820
Totaal aantal bezoekers 19898

Voorgaande reizen:

04 September 2012 - 27 December 2012

Ons avontuur naar India

Landen bezocht: