Een dag uit 't leven in India - Reisverslag uit Pondicherry, India van Kim Martens - WaarBenJij.nu Een dag uit 't leven in India - Reisverslag uit Pondicherry, India van Kim Martens - WaarBenJij.nu

Een dag uit 't leven in India

Blijf op de hoogte en volg Kim

21 September 2012 | India, Pondicherry

's Ochtends om 7 uur gaat de wekker. Opstaan, insmeren met zonnebrandcreme (niet onbelangrijk). Daarna de jongens naar school brengen. Wanneer je door de straten van India loopt, kom je vanalles tegen. Een man zit met zijn 3 kinderen op een motor, een ander jongetje van 12 jaar rijdt ook weg op een scooter. Vervolgens komt er een Riksja vol schoolkinderen langs, die even afremt om de kinderen te laten zwaaien naar ons, 'de blanke mensen'. Een man staat naast de weg met een volle wagen knoflook en een weegschaal en probeert op deze manier zijn waren te verkopen. Een andere vrouw loopt rond met 3 plasticzakken op haar hoofd, die ze vervolgens bij het andere afval langs de weg gooit. Vervolgens zijn er nog allemaal kleine kraampjes, je kunt er groente, fruit en snoep kopen, maar er zijn ook kraampjes waar hele kippen in de zon aan de kraam hangen. Op weg naar school kom je ook altijd mensen tegen die blijven staan om je na te staren, om te zwaaien of om je een handje te geven. Ze begrijpen niet zo goed waarom wij nou zo wit zijn. Van de jongens komen dan ook vragen als: 'Welke creme of poeder gebruik jij dat je zo wit bent?'

Daarna hebben we ontbijt en daarna lopen we vaak weer terug naar het andere gebouw. Overdag is er wat tijd voor onszelf. We zijn bezig om vriendschapsarmbandjes voor alle jongens te vlechten en we zijn gestart met het maken van spellen. Mens-erger-je-niet is klaar en halli galli is in de maak! Afgelopen woensdag was de verjaardag van Brother Charles en tevens een vrije dag omdat het een hindi-feestdag was. Voor de verjaardag hebben we de jongens het vliegerlied geleerd en hebben we ze zelfs geleerd te zeggen 'hallo vlieger'. Dat was erg grappig.Verder waren er op deze dag een aantal dansjes. De jongens hebben aankomende week holiday, dus ook wij zijn een paar dagen vrij. Ze zijn dus helaas wel weg met mijn verjaardag. Daarom is mijn verjaardag ook alvast afgelopen woensdag gevierd. Dit was geheel onverwacht, dat was dan ook een hele verrassing voor mij. De jongens hebben lekker cake kunnen eten en ook wij hadden een feestmaal. Aankomende week zijn er nog een aantal jongens op het project die niet naar huis kunnen, we gaan er samen met hun maar een feestweek voor mijn verjaardag van maken. Misschien gaan we wel pannekoeken bakken!:)

We hebben de jongens inmiddels al een paar nieuwe dingen geleerd. Handje klap is een geliefd spel, maar ook steen-papier-schaar beginnen ze te snappen. Dansen vinden ze erg leuk, zoals de vogeltjes dans en de kabouterplop dans. Nu ben ik de jongens boter-kaas en eieren in het zand aan het leren. Met de grote jongens spelen we op de vrije dagen volleybal. Ze vinden dit erg leuk en hebben zelfs gevraagd of ze elke avond mogen komen voor een volleybaltraining. Al is het wel lastig om ze dingen goed uit te kunnen leggen, aangezien hun Engels nogal gebrekkig is, maar met handen en voeten kom je een heel eind.

Het lukt nog niet altijd om grote activiteiten te organiseren, omdat we dingen moeten overleggen en omdat we moeten weten of dingen wel haalbaar zijn. De jongens zijn al blij met alle kleine dingen. Wanneer wij 'sochtends beneden komen, zeggen ze stralend goedemorgen. Tijdens de ochtendwandeling naar school wil ieder kind dat je bij hem komt lopen en wanneer je hun naam weet te vertellen zijn ze extra gelukkig! (dus wij doen echt ons best om namen te oefenen). Afgelopen week was een jongen jarig. Ze vieren dat niet heel groots zoals wij dat doen, maar deze jongen mocht iedereen een snoepje uitdelen en hij straalde van oor tot oor! Heel bijzonder om te zien, hoe gelukkig zij zijn met de kleine dingen! Daar kunnen wij allemaal nog iets van leren denk ik!

Binnenkort volgen er fotos! Ik lees met veel plezier jullie reacties en berichtjes! Ik zal jullie laten weten, wat deze holiday-week ons gaat brengen!

Veel liefs,
Sister Kim

• 21 September 2012 - 12:24

Hans Broeks :

Hallo Kim leuk geschreven allemaal en fijn dat jullie het leuk hebben!
    Ook fijn dat jullie er voor elkaar zijn , super!!
    Ik wens je alvast een fijne verjaardag en ik neem hier een borreltje op jou!
    Succes verder en jullie zijn geweldig bezig vind ik.
    Liefs Hans Broeks papa van Ankie

• 21 September 2012 - 14:36

Lisa:

Kimmieee!

Wauw wat een gave ervaringen! Knap hoor dat jullie ze allemaal spelletjes en dansjes leren, haha ik zie het jullie al helemaal doen de kabouterplopdans (kun je vast oefenen voor carnaval).
    En wat een avontuur 's ochtends in het verkeer, pas maar op dat je niet overreden wordt door zo'n knoflookkar, anders willen de mensen misschien niet meer zo dicht bij je in de buurt lopen;)

ik wens je nog heel erg veel plezier en succes met de spelletjes e.d.!
    Ook echt cool dat je ze volleybaltraining geeft:)
    Alvast een fijne verjaardag voor over 'n weekje!

xxx Lisa

• 21 September 2012 - 14:56

Anne:

Supertof om te horen! T klinkt echt geweldig!

Liefs

• 21 September 2012 - 23:12

Monique:

Hee Kim,

superleuk om je verslagjes te lezen! Wel grappig dat jullie zo worden aangestaard door de bevolking met jullie bleke huidjes!
    Super ook dat de kinderen zo enthousiast zijn, kan me voorstellen dat ze de vogeltjesdans en kabouter plop leuk vinden ;)
    Ik vind t echt gaaf wat jullie daar allemaal doen, ga zo door zou ik zeggen =) En alvast een fijne verjaardag volgende week!

xx Monique

• 22 September 2012 - 17:57

Dorian:

Kimmieeeeee!!

Wat super leuk om te lezen zeg! Echt zo bijzonder dat je dit allemaal mag meemaken!
    Wat een andere wereld waar je in leeft zeg! En hoe indrukwekkend om daar wat van mee te pikken.
    Mooi om te zien dat de voor ons kleine dingen daar al zoveel betekenis kan hebben.
    Wat zijn we toch verwende krenten met zijn allen!

Maar leuk zeg, dat je er ook echt jullie eigen project van kunnen maken!
    Je creatieve geest kun je er geloof ik volledig op los laten!
    Volleybal, spellen maken, spellen aanleren..
    Super super gaaf!

Liefs uit Nijmegen!
    Xx Dorian

• 23 September 2012 - 09:13

Martien En Caroline:

Ha die sister Kim,
    Tsjonge, jij bent straks volleerd creatief therapeute.
    Zeer confronterend ook om te ervaren dat het geluk niet hoeft te zitten in welvaart, zoals velen van ons zijn gaan geloven. Toch bijzonder dat er jongens naar huis kunnen volgende week, ben erg benieuwd hoe die dan weer terug komen.
    Een beetje een rustigere week voor de boeg dus. Tijd en ruimte om de eerste weken te laten inwerken en plannen te maken voor als iedereen weer terug is misschien. Veel succes met alles,
    Groetjes Martien en Caroline

• 24 September 2012 - 09:14

Carlien:

Goede morgen Kim,
    Heel leuk om je verhalen weer te lezen. Deze ervaring vergeet je nooit meer. Geniet ervan. Hier heeft het de hele nacht te keer gegaan.En van half vier tot half zes zaten we in de donker. In Haps was ingeslagen, dus heel veel plaatsen zonder stroom. Hier hebben we geen zonnebrand meer nodig, maar de winterjas weer. Verder alles goed hier. Groetjes vanuit Wanroij

• 25 September 2012 - 08:43

Gaby:

Kimmetje!!
    Wat leuk om nou eens een gewone dag van het begin tot het eind te horen! Super dat jullie zo je best doen om activiteiten te organiseren, en zelfs spelletjes voor hen aan het knutselen zijn! Creatief hoor, en leuk voor op de lange termijn. Alles wat jullie hen leren kunnen zij elkaar weer door vertellen als jullie weg zijn!
    Bedankt ook voor je mailtje, daar zal ik ook nog op reageren dadelijk! :)
    Liefs, Gaby

• 25 September 2012 - 19:17

Twannn:

Haai sister Kim,,

Heel erg leuk en ik hoop dat je ze nog veel leert met spelletjes en de namen ik hoop dat de holiday goed gaat verlopen ennnog veel plezier daar

Heel erg veel groeten van mij

• 25 September 2012 - 19:17

Twannn:

Haai sister Kim,,

Heel erg veel groeten van mij

• 28 September 2012 - 07:37

Anja Philipse:

Heeey Kim,

Van harte gefeliciteerd met je 21ste verjaardag. Misschien dat jij wel weet hoe ze dat op z'n Indiaas zeggen. Ik heb al gelezen dat je het al een beetje gevierd hebt met jullie kinderen. Ik hoop dat je het toch als een speciale dag ervaart, zeker nu je zooooo ver weg bent van huis.
    En het is hartstikke leuk om jullie reisverslagen te lezen. Ik hoor van andere mensen om heen ook niets dan positieve geluiden.

Geniet ervan, ervaar het en laat het allemaal goed tot je doordringen.

heel veel groetjes,
    Anja
    xxx

• 28 September 2012 - 07:37

Anja Philipse:

Heeey Kim,

Geniet ervan, ervaar het en laat het allemaal goed tot je doordringen.

heel veel groetjes,
    Anja
    xxx

• 28 September 2012 - 19:48

Ineke:

Hoi Kim,
    Proficiat met je verjaardag. We hopen dat je het een beetje gezellig kunt vieren. Vast heel anders dan thuis. Ook oma Albers wil je feliciteren en ze hoopt dat alles goed gaat met je. Ze vind het leuk om jouw verhalen te lezen zodat ze ook een beetje meebeleefd van je avonturen. We kijken uit naar je nieuwe verhalen.
    Heel veel groetjes van ons allemaal. oma en fam. Albers, Wanroij.

• 28 September 2012 - 21:42

Lydia:

Hee Kim,

PROFICIAT met je 21e verjaardag!!
    Wel bijzonder om dat in India te vieren zeg!
    Vind het nog steeds zo stoer dat je daar bent.
    Heel veel succes en plezier!

Groetjes Lydia

• 30 September 2012 - 13:30

Chrissy:

Hallo Kim,

Wat een geweldige verhalen, het klinkt echt super! Ik hoop dat je een leuke verjaardag hebt kunnen vieren! Nog van harte gefeliciteerd (beter laat dan nooit). Ik ben benieuwd wat voor leuke dingen je met het ingezamelde geld gaat doen! Aangezien je ze al heel blij kunt maken met spelletjes waar niks voor nodig is. Als je inspiratie op is laat maar weten volgens mij vind iedereen het leuk om mee te denken.

Heel veel succes en plezier daar! En had je het al gezien? Dames 2 staat eerste haha..

Ik wacht in volle spanning je volgende verhaal af!

Liefs Chrissy

• 30 September 2012 - 14:28

Marco:

Eey Kim en Ankie,

Zo te zien hebben er twee meiden het goed naar hun zin daar in India(A):P Geniet er nog lekker van, want zo je het weet zitte weer hier in de sneeuw... Maar dat duurt nog wel ekkes.

Groeten uit Sambeek

• 02 Oktober 2012 - 11:23

Kim Martens:

Heel leuk om de reacties allemaal te lezen, dankjewel!

• 02 Oktober 2012 - 11:23

Kim Martens:

Heel leuk om de reacties allemaal te lezen, dankjewel!